I 1889 åpnet A. Amundsen Skotøyforretning dørene for første gang, og 119 år senere har den vokst til å bli seks butikker med Arkaden som siste tilskudd på stammen.
Knut Andresen tar i mot oss med et smil, og ønsker velkommen i det vi går inn døra hos Amundsen på Lie. Knut og søsteren Heidi er femte generasjon som drifter den tradisjonsrike familiebedriften som i dag har vokst til seks butikker. I tillegg til butikken på Lie, eier søskenparet Coco i Torggata samt nyåpnede Amundsen/DNA på Arkaden. På Herkules eier de Eurosko, DNA og Shoeday.
– Totalt er vi nå 24 ansatte i selskapet med administrasjon og selgere, forteller Knut som overtok driften etter faren i 2014. – På Lie selger vi sko til hele familien. Her har vi også et konsept vi kaller for Shoe Gallery som er eksklusive sko som koster opptil 7.000,-. I tillegg finner du en egen Ecco shop-in-shop. På Arkaden har vi Amundsen som er sko til alle og ungdomskonseptet DNA hvor fokuset er på trend og mote, forklarer han.
Apropos Arkaden, Knut har ingen planer om å legge ned virksomheten på Lie.
– Det er stadig noen som tror vi skal legge ned ettersom vi har åpnet ny butikk på Arkaden, men det er ikke tilfelle. Vi skal øke omsetningen, og da kan vi jo ikke legge ned. Som en av de lengstlevende butikkene i Skien har vi også et ansvar for å bidra til økt aktivitet i byen. Da muligheten på Arkaden dukket opp, klinte vi til. Når det er sagt, så passer Arkaden også veldig godt til vårt konsept. Mange av butikkene er lokaleide og fokuserer på fagkunnskap og kvalitet. Det samme gjør vi.
Knut utdyper at de er nøye med hva slags sko de tar inn i butikkene.
– Vi kjenner og ser på skoene vi vurderer å ta inn. Farger og skinnkvalitet blir også nøye vurdert, ettersom produktene ikke alltid er slik de fremstår på nett. Det er også en av fordelene med å handle i butikk. Du får personlig service, råd fra fagfolk og en positiv handleopplevelse. – Å skape den gode følelsen når du har gjort et godt kjøp og går ut dørene med en pose i hånda, den er vi opptatt av, forteller han.
Butikksjef på Arkaden, Mette Sivertsen, legger til.
– Vi har også mye kunnskap om sko. Både når det gjelder skopleie og det å velge riktig størrelse. Spesielt på barnesko. Her er det en del hensyn som ikke alle er klar over. Vi måler blant annet føttene til barnet. Dette er viktig ettersom føttene ikke er fullt utviklet. Noe som igjen gjør at det kan være vanskelig for barnet å kjenne om skoen er for trang eller ikke.
På vårt spørsmål om hvilke sko som er mest populære, kan Knut fortelle at butikkene selger mye Chelsea boots til damer, og at det fortsatt går mye i sneakers selv om det drar seg mot vinter.
– Blir det en mild vinter selger vi sneakers hele tiden, forteller han. Vi selger også mye av et svensk skomerke som heter Nude. Dette er et familieeid selskap som designer skoene selv og produserer de i Italia. Dette er sko av høy kvalitet som ikke er masseprodusert. Amundsen har også en stor følgerskare i sosiale medier, og Knut forteller at de legger ned mye tid på Instagram og Facebook.
– Vi ser at vi selger masse sko via sosiale medier når vi legger ut bilder. Folk har med seg mobilen inn i butikken, og sier de skal ha DEN modellen som er avbildet, ler han.
Men Amundsen er mer enn bare sko.
– Vi selger mye vesker og belter. Det må jo matche skoa. Vi har også tatt inn et merke som heter Stance. Dette er kule sokker og boksershortser i ulike mønstre og farger, og noe alle tøffe gutter burde ønske seg til jul. Det som er ekstra gøy er at det er et Porsgrunnsfirma som står bak. Kortreiste sokker, avslutter han med et smil.