Å være en del av et levende sentrum, handle i lokale nisjébutikker og spennende konsepter, og være på hils med de mange butikkeierne i Skien er noe stadig flere setter pris på. Litt som i gamle dager, hvor det var sentrum som trakk mennesker i alle aldre til både arrangementer, kafébesøk og shopping, hvor man møtte kjentfolk og slo av en prat. Det siste halvannet året har det vært en positiv trend med nystartede butikker som satser i Skien by. Vi tok en prat med noen av gründerne som har etablert seg med sine konsepter den siste tiden; hvordan er det egentlig å drive butikk i sentrum?
Maren Kastet og Christine Myhra Kihle står bak interiør- og gavebutikken NORD, som er tydelig i bybildet med sin spreke fasade.
Det er klart det er tøft å starte egen bedrift, men positive tilbakemeldinger, hyggelige og engasjerte kunder gjør det verdt å fortsette. Men det er veldig viktig at mange flere blir bevisste på å bruke butikkene i sentrum. Butikkene går ikke av seg selv.
De forteller at mange tror at man må ta opp et stort lån og risikere veldig mye for å starte opp egen butikk. Sånn var det ikke for de to. De er beviset på at man kan starte i det små og bygge seg opp.


Vi mener at det er viktig å ha et helhetlig konsept som kundene forstår. Start med noe du brenner for og kan. Gå «all in» når du først skal ta steget og åpne egen butikk. Kom gjerne og spør oss dersom du har en drøm om å starte noe eget og vil ha tips til oppstart.
De ønsker at flere starter opp i sentrum med nye spennende konsepter. Flere butikker er med på å gjøre sentrum attraktivt, så kundene har mange gode alternativer.
Una Namløs som driver frisørsalongen Kobber har mange av de samme tankene. Hun trodde først det skulle bli en papirmølle med egen bedrift, og vanskelig å finne svar på hvor og hvordan da hun startet opp. Sånn ble det ikke. Hun fikk god hjelp og veiledning av Etablererkontoret. 14. November 2014 var hun i gang, og hun syns oppstarten var enkel i forhold til hva hun hadde sett for seg. Men hvordan ble hun mottatt?
Over all forventning – grenlandsfolk er så positive og hjelpsomme. Gjestene våre er superflinke til å hjelpe til med markedsføringen av Kobber.
Una er frisør, så frisørsalong var et naturlig valg da hun satset på gründertilværelsen. Hun ønsker å gi grenlandsfolket en god og moderne frisøropplevelse.
Jeg synes Skien har så stort potensiale, det er litt som en liten storby – ikke bare en lang storgate, men kvartaler, kriker, kroker og bakgårder. Skien føles litt som Grünerløkka, og jeg elsker det!
Una har planene klare for fremtiden, hvor hun vil fortsette å utvikle seg selv, lærlingen sin og salongen så de kan yte det beste til enhver tid. Hun ønsker også å få inn en etablert og dyktig frisør som hun kan kaste ball med, og dele erfaringer.
Joachim Børresen ved PCEXPRESSEN.NO startet opp i oktober 2015, og er godt fornøyd med veksten i sin bedrift. Han forteller at det alltid vil være behov for reparasjon og salg av IT-utstyr dersom det er rimelig nok i forhold til å kjøpe nytt utstyr. Han har stor variasjon i kundegruppen som kommer innom for reparasjon eller kjøp av nye ting. Både unge, eldre og begge kjønn. Han forteller at de også har mange asylsøkere som kommer innom med sine ødelagte telefoner, og som blir meget fornøyd når de faktisk har råd til å reparere sin telefon.
Han har også alltid foretrukket små sentrumsforretninger i forhold til større kjøpesentre, og trives godt i sine lokaler i byen, hvor fokuset ligger på å ta godt vare på alle kunder som kommer innom, også de med spørsmål uten at det medfører salg der og da.
Skal man starte opp noe må man ha tålmodighet og arbeidsvilje. Har man mye startkapital, kan det være lurt å prioritere profilering for å komme raskere i gang.
Hos PCEXPRESSEN har de også fått inn elever fra Skogmo VGS på praksisplass. Elevene trives stort med dette, og de er kjempeflinke. De er faktisk så flinke at de har fått deltidskontrakt i tillegg til praksisdagen. Inntil videre fordeler de et antall lørdager mellom seg.
Joachim forteller at de har utvidet sortimentet siden oppstart, med produkter og tilbehør som er vanlige å plukke med seg. Alt fra PC-kabler til mobiletui, og de utvider varesortimentet hver eneste uke.
Hos Mona Hushovd hos Alliance Optikk feirer de 1-årsdag i byen i disse dager. De har også mange positive ting å si om sitt første år.
Vi tror på markedet i et befolkningsrikt og kjøpesterkt mangfold av mennesker. Skien er Telemarks største by, og er derfor et naturlig etableringssted for oss som selger av et forbruksprodukt til folk flest.
Det har vært optiker i lokalet til Alliance Optikk i over 20 år. Selv om tidligere Brilleland valgte seg ut fra sentrum, var de sikre på at dette skulle de videreføre i ny drakt. Folk flest er vant til å gå inn denne døren og møte en optiker forretning. Som gårdeiere var de inne på flere konsepter, men falt på optikerbransjen.
Oppstarten har vært positiv og spennende! Med utrolig mange flotte fornøyde kunder har vi bygget opp et godt grunnlag på denne korte tiden. Vi har startet helt fra bunnen av, og i denne bransjen tar det tid å bygge seg opp. Vi er veldig fornøyd med det vi har fått til hittil.
De merker at flere og flere kunder ønsker seg vekk fra senter og store kjeder, og de håper denne trenden fortsetter- de vil ha enda flere folk til sentrum!
Vi ønsker å fortsette vår drift i Skien sentrum, og vil fremover gjøre markedsrettede og effektive tiltak for å stadig forbedre vårt tilbud til hele Grenland. Vi har gjennom erfaringer som er tilegnet den siste tiden gjort oss tydelige valg om hvilke tiltak som skal gjøres for å løfte driften til nye høyder, og for å ivareta våre langsiktige strategier om å være en solid og trygg leverandør til våre kunder.
Og hva er det som må til for å lykkes? Du må være en grunder, ha tro på konseptet, og kunnskap er viktig sier Mona. Hun syns vi trenger flere konsepter i Skien sentrum, men det er viktig at det er godt gjennomtenkt.
Jeanette Thorsen driver Palma Kaffehjørnet, og startet opp oktober 2015. Hun har stor tro på sentrum – og har over mange år vært engasjert i sentrum gjennom å jobbe i sentrum, drive Cafe Tullis og sitte i ulike styrer og komitéer. For henne var Skien et naturlig valg, hun er fra Skien og Skien er byen hennes. Hun har alltid vært opptatt av trender, og nyskapning. Det blir stadig mer populært med livsstils-butikker og konsepter som gir kunden opplevelse. I en og samme butikk dekkes flere behov, og man møter behovene til ulike kundegrupper. Hun gleder seg over gode tilbakemeldinger på at konseptet hennes har falt i smak, og åpningskvelden var en stor suksess med over 300 kunder innom.
Målet med Palma Kaffehjørnet er å være en opplevelse, en butikk hvor kunden bruker tid, hvor de får god kaffe, ferske bakervarer, kan lese dagens aviser mens de sitter og ser ut på bylivet. Kundene får smaksprøver på produkter som selges i butikken. Vi er et sted for inspirasjon og trender.
Palma er en kjede som i dag har 9 butikker i Norge, men Jeanette har utviklet konseptet og gjort det til sitt eget. Palma Kaffehjørnet i Skien er den eneste Palmabutikken med kaffebar. Jeanette er Barista, og så et behov i markedet som hun kunne fylle. Kaffen står sentralt i kombinasjonskonseptet. Hun tar utgangspunkt i å lage en Livsstils-butikk som hun selv vil gå i. Hun ønsket et konsept som var unikt for Skien.
Hun ville ha et lokale som lå i sentrums hovedgate. Store vinduer var viktig for å kunne skape gode eksponeringer og ha plasser hvor du kan sitte å nyte kaffen mens du ser ut på livet. Utenfor butikken har hun benker som kan benyttes året rundt. Hun får ofte tilbakemeldinger på at kunder får assossiasjoner til storbyer som København og Oslo. Planer fremover inkluderer å utvikle sortimentet både på kaffe og foodcorneret, og få inn flere bakervarer – 3 nye leverandører er også på vei inn.


Til andre som ønsker å starte opp har hun følgende tips:
Du må ha et godt konsept – og være lojal mot konseptet. Spør deg selv: Finnes dette fra før? Hvis ja, hva kan jeg gjøre bedre? Ha evnen til å skape nye ting, være kreativ og innovativ. Skap et behov og en etterspørsel i markedet. Gjør folk oppmerksomme og avhengig av ditt konsept og det du tilbyr.
Jeanette er aktiv på Instagram for å nå ut, og ser hele tiden på nye måter å kommunisere med kundene på. Hun er opptatt av å ta godt vare på kundene sine, bygge lojalitet gjennom å huske og gjenkjenne kunder. Hun legger vekt på å huske hvilken kaffe du foretrekker, og har lojalitetskort som oppbevares i butikk – slik at du ikke behøver å ta det med. Og hver 9. kaffe er gratis.
Lars Meling er gründeren bak jeansbutikken Bare. Han startet opp i august 2014.
For meg var det en drøm om å flytte hjem til Skien og prøve å skape noe selv – og da var byen det eneste alternativet som var aktuelt. Jeg foretrekker selv å handle på gateplan-butikker, det er en egen sjarm med å gå ute i vind og vær.
Han syns Skien har mange spennende butikker allerede, men han følte det manglet et alternativ som hadde et spennende utvalg av jeans. Kombinasjonen med brands som ikke er så godt kjent for Skiens befolkning gjorde at han kunne skreddersy et konsept som han selv også blir motivert av å jobbe med.
Lars skryter av mottakelsen han har fått som butikkeier i sentrum.


Den har vært enorm, veldig hyggelig. Det er tøft å drive butikk uansett hvor man etablerer seg, men med så mange fine tilbakemeldinger fra kunder og andre drivere i byen er det også veldig givende.
Så fort økonomien tillater det, vil det bli en facelift i butikken. Han planlegger å fortsette å dyrke konseptet Bare, og det er det som gjør det så spennende – ingenting er skrevet i stein. Det skjer ingenting hvis man ikke tør å prøve, sier han. Stadig flere oppdager hvor hyggelig en handletur i byen er, så potensialet er så definitivt til stede!
Vi heier på alle som tør å satse i sentrum, både nye og godt etablerte bedrifter, og håper enda flere vil oppdage hvor bra og viktig det er for sentrum at vi bruker byen.