Det blir en helelektrisk fremtid, og det er opp til forbrukeren når skifte skal skje. Er du klar for å høre om mulighetene? Vi møtte Espen Byrjall hos Gumpens Auto som selger Norges mest populære el-biler.
Det er torsdag formiddag og vi er hos Gumpens Auto på Telemarksveien for å møte daglig leder Espen Byrjall. Her selges det Volkswagen personbiler og nyttekjøretøy, men i dag er fokuset litt spesielt, vi skal snakke om el-bilen og all den spennende teknologien som er kommet den siste tiden. Det er liv i lokalene, flere kunder er inne i bilhallen, noen prater med en ansatt mens andre nøyer seg med en titt på bilparken som står utstilt. I en elektrisk E-Golf sitter en kvinne i førersetet mens en ansatt lener seg inn og trykker på noen knapper på dashbordet. Kvinnen begynner å le. El-teknologi er tydeligvis både gøy og spennende.
Vi setter oss ned med Espen, spente på å høre mer. Vi snakker om det som på fagspråket kalles ”e-mobilitet”. Det er transportmidler hvor motoren går på batteri – et produkt i voldsom vekst. – Vi ser dem overalt, sier Espen, el-biler, el-sykler, el-scooters, classywalks og segways. Vi konsentrere oss om el-bilen, så bilentusiasten Espen forklarer; – Teknologien har blitt svært bra, i dag vil en el-bil kunne dekke behovet til de fleste av oss fordi rekkevidden på batteriene er mye bedre og ladestasjonene har blitt flere, opplyser han. Ifølge NRK selges det i Norge mer enn fem ganger så mange el-biler som i noe annet land. Espen Byrjall forteller at 95% av alle nordmenn kjører under 4 mil om dagen, og at for disse så er el-bilen perfekt.
Espen er opptatt av el-bilens mange fordeler. – El-bilen er ikke bare mer miljøvennlig enn fossilbilen, den er også langt mer økonomisk. I Norge har vi fritak for skatter og avgifter på nye el-bilkjøp og du slipper fortsatt unna med å betale bompenger, forklarer han og skyter raskt inn – det er jo perfekt her i Grenland for tiden. Fordelene nå er så mange at stadig flere nybilkjøpere vurderer el-bil som et seriøst alternativ, bekrefter Espen. – Dersom du kjører 10 000 kilometer i året, sparer du ca 30-40 000 kroner i drivstoff. El-biler er dessuten suverene på vinterføre. Batteriet, som utgjør mesteparten av bilens totalvekt, sitter nemlig i gulvet, forklarer han. Vi er inne på kontoret til Espen. Han snur dataskjermen mot oss og peker på et bilde fra Gumpens Facebookside. Vi får se noe som ser ut som en konseptbil i en science fiction film. Espen forteller at det er en Volkswagen I.D, den store ”snakkisen” i bilbransjen om dagene. Bilen er rett rundt svingen og Volkswagens mål er å produsere millioner av bilen allerede i 2020. Bilen blir på størrelse med en Golf på utsiden, men like stor som en Passat på innsiden, det takket være el-teknologi. Volkswagen selv spår at modellen I.D. blir som det Golfen eller boblen har vært – et ikon for sin tid. Og det er ikke bare I.D. som kommer – innen 2020 skal Volkswagen ha kommet med over 30 modeller på strøm. Vi går over til å snakke om teknologiske finesser, og her er det mye nytt å hente frem. Espen forteller at vi i nær fremtid vil gå over til å ha førerløse biler. En kombinasjon av kunstig intelligens, GPS-signaler og sensorer vil kunne ta over kjøringen helt dersom føreren ønsker det. – Du velger bare hvor du vil reise på touchskjermen i bilen, så forsvinner rattet inn i dashbordet og du kan ta frem avisen og nyte turen, forteller Espen og smiler. Espen snur igjen på dataskjermen og peker på en Facebookvideo der Skiens ordfører Hedda Foss Five tester det automatiske bremsesystemet til en Volkswagen e-up da hun var på besøk hos Gumpens Auto.
i ser at bilen akselererer mot en boks som står midt i kjøre-banen, for så å stoppe brått rett før hindringen. – Dette går fordi flere sensorer i bilen jobber sammen om å oppdage faren, for så å gi signal videre til bremsesystemet. Dette er standard på Volkswagens nye biler i dag, sier Espen tydelig stolt og fortsetter; – vi går en kollisjonsfri fremtid i møte takket være teknologi som dette. Vi er imponert, men det er ennå flere finesser for å øke tryggheten i disse bilene. “Adaptiv cruisekontroll” sørger for å holde både fartsgrensen og fornuftig avstand til bilen foran deg, mens tjenesten “Side assist” kontinuerlig leser blindsonen og overstyrer rattet for å hindre deg i å skifte fil dersom det er farlig. Ved siden av å selge bil er Espen opptatt av at politikerne må ta ansvar og gjøre byene og landet tilgjengelige for folk som tenker miljø. – Politikere satser på at private utviklere skal bygge ut ladestasjoner, men foreløpig er det få som bygger noe ettersom det ikke er blitt funnet noen god måte å tjene penger på tjenesten, sier Espen litt oppgitt, men han har tro på at dette vil endre seg. Gumpens Auto het tidligere Skien Bil, en skikkelig Skiens-bedrift.
I år fyller de 80 år og flytter etter planen inn i et nytt, stort bilsenter på bygrensa på nyåret 2018. Den ene halvparten vil ligge i Porsgrunn og den andre i Skien. – Her vil det bli plass til fremtidens biler, sier Espen og tilføyer, vi gleder oss stort. På vei ut tar vi en siste kikk inn i lokalet, en ting er sikkert – vi er blitt overbevist: Fremtiden er elektrisk, miljøvennlig, trafikktrygg og ikke minst – spennende!