Thomas Bye og Teater Ibsen lover både morsomme og kontroversielle forestillinger på scenen den kommende vinteren og neste år.
Vår visjon er å gi publikum opplevelser de husker. I motsetning til film og bøker, er teater en forgjengelig kunstform. Når forestillingen ikke spilles mer, så er den borte. Derfor stiller vi alltid spørsmålet om dette er noe som folk kommer til å huske, forteller en entusiastisk teatersjef Thomas Bye som møter oss i foajeen i teatret på Klosterøya.
Globalisering og Jungelboken
Helt siden Bye ble ansatt om teatersjef for tre år siden, har han delt året inn i overordnede temaer som legger føringer for forestillingene som blir satt opp. – Alle våre forestillinger over en periode skal på en eller annen måte behandle det samme tema. Akkurat nå er temaet globalisering. Et tema som ikke bare er viktig ute i verden, men også på lokalt nivå.
Akkurat nå er temaet globalisering. Et tema som ikke bare er viktig ute i verden, men også på lokalt nivå.
I Jungelboken, som er årets jule-forestilling, har Teater Ibsen skapt sin egen versjon. I forestillingen stilles spørsmålet om en person som har vokst opp blant dyr, kan bli et menneske? Hva skjer når ulike kultur møtes, og hva skal til for at det skal fungere? Planleggingen av Jungelboken har tatt to år, og er et samarbeidsprosjekt med Skien Kulturskole hvor elever fra kulturskolen spiller viktige roller og bidrar til å skape en morsom og fantasifull familieforestilling. Jungelboken har premiere 29. november og er regissert av Janne Brit Rustad som har skrevet manuset sammen med Bye.

Innholdsrikt program
Bye kan fortelle at det også skjer mye spennende på teaterscenen i 2019. – På nyåret legger vi ut på turne med Jungelboken i Telemark og Vestfold, og til sommeren skal vi spille barneteater i Brekkeparken. – Vi setter også opp en musikal, som blir den største produksjonen som vi har gjort her på Klosterøya, men jeg kan dessverre ikke røpe noe mer foreløpig, forteller han hemmelighetsfullt.
Teater Ibsen bistår også Telemark Museum med scenografi og tekniske løsninger til et Escape Room på Ibsens Venstøp, basert på Peer Gynt.
Grunnideen her er at man blir låst inn i et rom, og for å komme ut må mange koder, gåter og oppgaver løses. Kulturtilbudet Lørdagsbarn, som er et samarbeidsprosjekt mellom Teater Ibsen og ulike aktører i Skien Kommune fortsetter også i 2019. Det samme gjør teatrets foajekonserter og improteater.

Kontroversiell forestilling
Et av høydepunktene for det kommende året, er dramatiseringen av den franske romanen “Underkastelse”, som handler om et tenkt fransk presidentvalg i 2022 som ender i en islamsk overtakelse av landet. – Dette er en kontroversiell roman. Tilfeldigvis ble den gitt ut samme dag som satiremagasinet Charlie Hebdo ble angrepet og forfatteren Michelle Houellebecq var karikert på forsiden. Her forventer vi sterke reaksjoner, men det er viktig at teateret våger å ta tak i temaer som er kontroversielle. Vi må tørre å gi motstemmene en stemme, forklarer Bye. “Underkastelse” har
premiere februar 2019.
I tillegg til et spennende kunstnerisk program lanseres også snart ny profil og nettside som Bye tror kommer til å løfte teatret ytterligere – Vi er i stor utvikling, og forhåpentligvis blir vi godt synlige framover. Jeg anbefaler også alle å laste ned podcasten vår Løken. Der snakker vi blant annet om forestillingene våre og tar en prat med regissører, skuespillere og kulturjournalister, avslutter han.
Les mer om Teater Ibsen på teateribsen.no.