Vi kommer inn døren til Mailiz. Butikken utstråler en deilig varme, og man føler seg umiddelbart velkommen. Lokalene er gamle, ærverdige og lyse. Det hele toppes med verdens koseligste sofa, hvor man kan slå seg ned å få en kopp kaffe med søte småkaker til. Inger Lise og Marne smiler bredt, og man skjønner at man har kommet til en spesialbutikk som gir det lille ekstra for at kundene skal være fornøyd.
Foto: Kristin Tiller Flatland og Hilde Teie
Hvor kommer navnet Mailiz fra?
Mailiz er satt sammen av navnene våre, Marne og Inger Lise. Z’en gir oss litt ekstra ”schwung”.
Hvordan kom dere til at dere skulle starte butikk i Skien?
Vi møttes i losjen og var begge på utkikk etter ny jobb. Vi hadde butikkerfaring fra tidligere, og når gutta våre tilbød seg rollene som vaktmester og regnskapsfører var vi ikke i tvil om å satse. I tillegg var det ivrige gårdeiere som gjerne ville ha oss som leietagere!
Hva er det beste med å drive en butikk?
Vi elsker å jobbe med mennesker. Vi er så heldige at vi jobber med å ”pynte opp”, og målet er jo å få kundene våre til å gløde. Det beste er å se et stort smil hos kunden når antrekket sitter perfekt.
Jobber dere alltid sammen?
Nei, vi deler uken mellom oss og har funnet en perfekt match i hverandre. Marne er den praktisk anlagte av oss og håndterer alt av ”papirarbeid”, mens Inger Lise er den kreative. Inger Lise sørger for at vi støtt og stadig har spennende utstillingsvinduer, som da vi markerte Henrik Ibsens bursdag med å kle opp utstillingsdukkene i lånte, gamle klær fra Ibsens-tid.
Dere fyller 2 år på torsdag. Hvordan har disse to årene vært?
Vi fikk en brå start. Vi hadde bare 14 dager på oss fra vi bestemte oss for å satse og åpne butikk sammen til vi skulle åpne dørene for kunder.
Vi satte oss som mål å åpne butikken i forbindelse med nattåpent i Skien sentrum den 22. november 2012. Timingen var i grunnen veldig dårlig med tanke på innkjøp. De aller fleste leverandørene var tomme for varer, men vi trengte klær! Vi brettet opp armene og gjennomførte hasteturer rundt til leverandører og tok turen til både Trondheim og Danmark i jakten på varer.
Vi legger ikke skjul på at reisen har vært en liten berg og dalbane. Det har tatt litt tid å finne vårt konsept, men nå føler vi at vi har landet og ser en sakte men sikker fremgang.
Skal 2-årsdagen markeres på noe vis?
Dagen feirer vi med gode tilbud og besøk av en representant fra Rosenvinge/SO NICE. Hun viser høstens utvalg av alt innenfor assescorize. Vi skal også dele ut et antrekk fra Elton til en verdi av 2500 kroner.
Hvem er målgruppen til Mailiz?
Vi er opptatt av å være en spesialforretning for den unge, voksne, moderne kvinne i aldersgruppen 30 år og oppover.
Hva er unikt hos Mailiz?
Vi leverer klær i størrelser fra 36 – 52, og kolleksjonene som føres i butikken er vi alene om i Skien. Vi er en spesialforretning og har derfor stort sett kun ett eksemplar i hver størrelse. Vi fører bl.a. merker som: Elton, Choice, Pardon, Point Neuf, Kello, Oui, Gardeur, Frank Lyman, Mira Mia, Q`neel, Que, Norman Coat og Milo.
Vi nærmer oss jo julebordssesongen. Hvordan velger man det perfekte julebordsantrekket?
Her er det ingen fasit. Vi må se an mennesket som kommer. Vi er opptatt av at vi finner et antrekk som passer til kunden og som kunden føler seg vel i. Det er da man stråler som best. Noen vil ha glitter, andre vil være dempet og duse.
Det er ingen tvil om at dette er stedet for personlig service og unike plagg!